MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Najsłynniejsze radiowozy polskiej milicji. Zobacz czym jeździli mundurowi w PRL

Adam Muśko
Adam Muśko
Fiat 125p przed długie lata był podstawowym radiowozem polskiej milicji i policji
Fiat 125p przed długie lata był podstawowym radiowozem polskiej milicji i policji radiowozy.pl
Przez ostatnie kilkadziesiąt lat auta jakimi porusza się polska policja, tak jak cała motoryzacja, przeszły wielką metamorfozę. Zaraz po drugiej wojnie światowej były to zwykłe auta produkowane seryjnie. Aktualnie wozy funkcjonariuszy są specjalnie przystosowane i korzystają z najnowszych osiągnięć techniki. Przedstawiamy najbardziej charakterystyczne auta z jakich korzystała milicja w czasach PRL.

Auta policji to jednostki najczęściej produkowane seryjnie, ale zmodyfikowane specjalnie dla potrzeb mundurowych. Są to samochody z zamontowanym systemem ostrzegania świetlnego i dźwiękowego, ale zmiany dotyczą także jednostek napędowych, które w radiowozach są najczęściej o wiele mocniejsze.

Radiowozy milicji w PRL

Po drugiej wojnie światowej Milicja Obywatelska korzystała z aut cywilnych, które były przystosowane na potrzeby mundurowych. Dotyczyło to przede wszystkim modeli FSO Warszawa, a rzadziej Syreny.

FSO Warszawasilnik: benzynowy S21, górnozaworowy, 4 cylindry, moc 70km,Wymiary: długość 4740mm, szerokość 1695mm, wysokość bez lampy 1620mm, masa własna
FSO Warszawa
silnik: benzynowy S21, górnozaworowy, 4 cylindry, moc 70km,
Wymiary: długość 4740mm, szerokość 1695mm, wysokość bez lampy 1620mm, masa własna 1360kg
Prędkość maks. 130km/h radiowozy.pl

ZOBACZ TAKŻE: Jak rozpoznać radiowóz. W Podlaskiem internauci ujawnili kilkanaście takich aut

Natomiast jednym z najpopularniejszych aut milicji od lat 60-tych ubiegłego wieku była Nysa. Dla potrzeb milicji auto wyposażono w odsuwane drzwi po obu stronach przedziału pasażerskiego, także klapę w dachu. Radiostacja zamontowana była na podszybiu. Dostęp do silnika był nie tylko z zewnątrz, ale i od wewnątrz. Dodatkowo na dachu zamontowano syrenę oraz megafon.

Nysa
Nysa Wikipedia

Radiowóz był wysoki i miał wąskie koła. Dlatego przy szybkiej jeździe istniało ryzyko wypadku. Po jakimś czasie kierowcy wyczuwali jednak auto. Podczas przeglądu samochodu kierowca pracował razem z mechanikiem. Dzięki temu sam mógł później wykonywać drobne naprawy. Nysa służyła głównie do patrolowania i konwojowania. Auto rozwijał prędkość do 90 km/h i spalało około 15-16 litrów paliwa na 100 kilometrów - tak o Nysie możemy przeczytać na stronie policji.

Nysa i Fiat 125p popularnymi radiowozami wśród milicjantów

Powiewem świeżości były Fiaty 125p, które w latach siedemdziesiątych powoli zastępowały w milicji Warszawy. Fiaty na dachu miały zamontowane pałąki z napisem MILICJA, a także "koguta" i głośniki. W środku zamontowana była szyba za przednimi siedzeniami oraz linki przy tylnej kanapie do zaczepiania kajdanek.

Milicyjny Fiat 125p miał syreną alarmową, sygnał świetlny ora był specjalnie malowany
Milicyjny Fiat 125p miał syreną alarmową, sygnał świetlny ora był specjalnie malowany radiowozy.pl

Natomiast pod koniec lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku do floty milicji dołączył FSO Polonez, który z czasem stał się podstawowym samochodem służbowym. Warszawska FSO nie opracowała żadnej specjalnej policyjnej wersji tego auta, ale na potrzeby mundurowych był wyposażany w sygnały, radiostację, a w wersjach oznakowanych pojawiała się przegroda między przednimi fotelami a tylną kanapą.

Polonezy zostały wycofane ze służby w policji w 2009 roku
Polonezy zostały wycofane ze służby w policji w 2009 roku radiowozy.pl

Na przestrzeni lat służbę w policji pełniło większość wersji poloneza produkowanego na warszawskim Żeraniu. Pod maską miały one między innymi takie motory: 2.0 DOHC fiata, 1.5 Turbo, 2.0 SOHC forda, a także standardowe silniki 1.6 OHV, 1.4 i 1.6 DOHC 16v rovera.

Na początku lat 90 ubiegłego wieku Fiaty 125p i Polonezy zaczęła były zastępowane Volkswagenem Passatem. Samochody policyjne VW Passat zostały oznakowane białą folią odblaskową. Na dachy radiowozu zamontowano zespół lampy błyskowej firmy Elektra i modulator ZURA.

Volkswagen Passat
Volkswagen Passat radiowozy.pl

PRZECZYTAJ TAKŻE: Policyjne Tury pracują na granicy z Białorusią

Z kolei jednym z najbardziej charakterystycznych aut terenowych milicji w PRL był UAZ, który w służbie był w latach 70, 80, 90 oraz na początku XXI wieku. Popularny "Gazik" był wykorzystywany także w ZOMO i brygadach antyterrorystycznych.

UAZ
UAZ radiowozy.pl

Zdjęcia aut milicyjnych z okresu PRL

Więcej zdjęć aut policji z PRL w galerii poniżej (większość zdjęć pochodzi z portalu radiowozy.pl:

Po transformacji ustrojowej w Polsce w 1989 roku policję stopniowo modernizowała swoją flotę. Funkcjonariusze mieli do dyspozycji coraz więcej marek i modeli wyposażanych w nowoczesne systemy komunikacyjne, monitoringu oraz identyfikacji pojazdów.

Pierwszym autem z zachodu, który zastępował rodzime radiowozy był legendarny Volkswagen Passat.

Aktualnie polska policja dysponuje:

  • autami osobowymi
  • autami terenowymi
  • busami
  • autami ciężarowymi
  • autobusami
  • motocyklami
  • pojazdami specjalistycznymi

Wśród marek i modeli samochodów osobowych, zasilających flotę polskiej policji, znajdują się: Kia, Renault, Citroen, Volkswagen, Peugeot, Opel, Ford, Hyundai, BMW, Fiat, Toyota, czy Skoda.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Najsłynniejsze radiowozy polskiej milicji. Zobacz czym jeździli mundurowi w PRL - Kurier Poranny

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24