MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nazywa się Axora

MAREK JAKUBOWICZ
ARCHIWUM
Daimler Chrysler wprowadził w tym roku do swojej oferty nowy ciągnik siodłowy - axor. Pojazd przystosowany jest do ciężkiego transportu zaopatrzeniowego oraz do transportu na średnich dystansach.

Długość zewnętrzna kabiny kierowcy w axorze wynosi 2250 mm. Do wyboru są: kabina w wersji standardowej o wysokości wewn. 1510 mm i kabina z podwyższonym dachem o wysokości wewn. 1910 mm. Wyposażona jest w komfortową leżankę, której podwyższone położenie zwiększa dodatkowo przestrzeń na bagaż kierowcy.
Konsola środkowa i tablica przyrządów mogą być wówczas okładziną z drewna (wyposażenie dodatkowe). Na estetykę wnętrza kabiny pozytywnie wpływa również przyjazna kolorystyka tapicerki foteli i leżanki. Axor wyposażony jest w nowe fotele, które obecnie wprowadzone są również w innych ciężkich pojazdach ciężarowych Mercedes-Benz. Na życzenie dostępne są również komfortowe fotele zawieszone pneumatycznie po stronie kierowcy i pasażera. Wysoko ustawiony fotel, łatwa obsługa, w połączeniu z dużą mocą silnika, zapewniają kierowcy dużą przyjemność prowadzenia pojazdu.

Rzędowy silnik sześciocylindrowy

Do napędu axora zastosowane zostały, po raz pierwszy na rynku europejskim, rzędowe silniki sześciocylindrowe: OM 457 LA. Silniki te znalazły wcześniej zastosowanie w innych pojazdach użytkowych Mercedes-Benz i były cenione przez klientów ze względu na niskie zużycie paliwa, wysoką moc i niezawodność.
Te 12-litrowe silniki Euro 3 dostępne są w 3 klasach mocy: 260 kW (353 KM), 295 kW (402 KM) i 315 kW (428 KM).
Zupełnie nową konstrukcję stanowi hamulec silnikowy "Turbobrake" (dostępny na życzenie). W wyniku uzyskiwanego w silniku przeciwciśnienia, turbosprężarka powoduje zwiększone natężenie przepływu powietrza, co w praktyce gwarantuje podwojenie mocy hamulca silnikowego.
Silnik połączony jest z dziewięciobiegową przekładnią synchroniczną G 221-9 z pneumatycznie wspomaganym mechanicznym systemem zmiany biegów MPS. Optymalne rozwiązanie zespołu napędowego w połączeniu z wysokimi momentami obrotowymi silnika umożliwia niskie zużycie paliwa. Jako wyposażenie dodatkowe dostępna jest również 16-biegowa skrzynia z systemem zmiany biegów Telligent.
Hamulce tarczowe obu osi i opcjonalnie stosowany system hamulcowy Telligent zapewniają najwyższy stopień aktywnego bezpieczeństwa. Częstotliwość przeglądów wynosząca 80 tys.km lub 120 tys. km, w połączeniu z systemem serwisowym Telligent zapewniają minimalizację kosztów przeglądów i napraw oraz wysoką ekonomiczność użytkowania pojazdu.

Sieć komputerowa i komunikacja

Analogicznie jak w innych modelach pojazdów ciężarowych w axorze następuje przekazywanie wszystkich danych elektronicznych i sygnałów przez magistralę CAN. Zapewnia to szybką i bezbłędną wymianę sygnałów elektronicznych i komunikację pomiędzy wszystkimi systemami sterowania. Rozwiązanie takie umożliwia również pełną wymianę informacji poprzez Internet w systemie FleetBoard.

Komponenty z globalnej sieci

Od początku 2002 roku axor jest dostarczany na rynki europejskie. Dla rynku brytyjskiego przewidziana jest specjalna wersja z kierownicą umieszczoną po prawej stronie, z trzema osiami i napędem 6 x 2/2. Pojazdy produkowane są w fabryce w Wörth w Niemczech oraz w Turcji w zakładach Aksaray.
Przy opracowywaniu pojazdu i jego wyposażenia Mercedes-Benz wykorzystał zasoby globalnej sieci. I tak na przykład podstawowa kabina kierowcy oraz podwozie z jego elementami pochodzi z aktualnego programu produkcji ciężarówek atego bądź actros z zakładu Wörth, a nowoczesny 12-litrowy silnik rzędowy, przekładnia, itp. sprawdziły się wcześniej w samochodach ciężarowych i autobusach oferowanych w Południowej Afryce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24